♪♫ Samvel Son Band ♪♫

The best of Samvel Son Band CEO Music Comp By Sannyveall Fakhiyemanis(Sassan Fakhimi) no : Sam 1

تئوری موسیقی ٍ ساسان فخیمی . کتاب هارمونیزاسیون ( 1 )
ساعت ۱٢:٤٧ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٦ دی ۱۳۸٩  کلمات کلیدی: سانی
  • شکل موسیقی

همانطور که یک معمار یا بنا برای ساختن خانه از آجر ، سنگ ، آهن چوب و غیره استفاده میکند؛ هم چنان یک شاعر در ساختن شعر خویش واژه ها را بکار می گیرد، آهنگساز نیز در ساختن موسیقی صدا ها و عوامل صوتی را به کار می بندد. صدا (صوت)، پدیده ای است که انسان آن را به یاری دستگاه شنوایی خویش درک می کند. صدا(صوت) در نتیجه ی ارتعاش یک جسم تولید می شود و در محیط مادی مانند هوا یا آب به صورت موج انتشار می یابد، به گوش می رسد و ما در دستگاه شنوایی مان آن را با فعل و انفعالی فیزیولوژِیک درک می کنیم.

  •  صدا ( آوا ) چیست ؟

صدا ها بر دو دسته اند، صداهای موسیقایی و صداهای غیر موسیقیایی. صدا ها از نظر موسیقایی دارای مشخصه هایی می باشند. ولی صداهای غیر مسیقایی هیچ مشخصه ی یکسان و منظمی ندارد وشکل های موجی آنها بسیار پیچیده است.

  • تولید صداهای موسیقایی

سازهای موسیقی به گروه های مختلف تقسیم می شوند و هریک به شیوه ای خاص صوتی موسیقایی تولید می کند، یعنی ( جسم مرتعش ) در هر گروه ، و طرز مرتعش شدن آن ، با گروه دیگر تفاوت دارد . در یک بخش بطور کامل با آنها آشنا می شویم .

 

  • مشخصه اصوات از نظر موسیقایی

 

صدا از نظر موسیقی دانان و تا آنجا که در بحث تئوری عمومی موسیقی به بررسی آن پرداخته میشود دارای مشخصه های زیرین است:

( 1 ) نواک: مسلما صداهای موسیقیایی می توانند در سطح های مختلف زیر و بمی حاصل شوند. مثلا می دانید که صدای اصلی مردان از زنان و کودکان تر بم تر است و از نظر فیزیک، فرکانسهای آن دارای طول بیشتری هستند و صدای کودکان نسبت به صدای مردان زیر تر است که فرکانسهای آن دارای طول کمتری هستند. پس به این( زیر وبم) بودن صدا نواک می گویند.

( 2 ) دیرند : به ارزش زمانی کشش صدا دیرند میگویند. مثلا اگر آرشه را مدت درازی روی سیم ویولن بکشیم صدای حاصل البته کشیده تر از صدایی است که با کشیدن آرشه به مدت کمتر پدید می آید.

( 3) شدت : صداهای موسیقی ممکن است نسبت به یکدیگر ضعیف تر یا قوی تر باشند مثلا اگر مضراب سنتور را یک بار با ملایمت و بار دیگر به قوت روی سیم ساز ضربه بزنیم، صدای دومی شدیدتر از صدای اولی خواهد بود.

( 4 ) طنین ورنگ : در این مورد توضیح کامل و جامعی وجود ندارد.

 

  برای  بازدید  بیشتر از این بخش بر روی لینک ادامه مطلب کلیک نمایید .

 

 دنیل بارن بویم

 


آموزش آهنگ جینگل بل برای پیانو (کریسمس)
ساعت ۱٠:٠۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱۱ دی ۱۳۸٩  کلمات کلیدی:

حروف را به ترتیب از چپ به راست بخوانید و وارد کنید.

mj  به معنای ماژور( سه فاصله. یکی در میان)  و   (  ^ ) به معنای

دو نت با هم فشار داده شود است.

سعی تون رو بکنید ... اگه دید نمی تونید . تو قسمت نظرات بپرسید تا یادتون بدم.

EEE . EEE . EGCD E   ... همزمان با هارمونی  Cmaj.Cmaj.Fmaj.Cmj

FFF. FEE . EDDED  G  .. همزمان با هامونی Fsmaj.Cmj.Cmj .D2.D2

EEE .EEE  .EGCD. E .....  همزمان Cmj .Cmj . Fmj . Cmj

FFF .FEE GG F D C ..... همزمان Fmj.Cmj. C^F .C^F. Fmj. D2.Cmj


اصطلاحات رایج موسیقی و آهنگسازی ( ساموعل سان )
ساعت ۱۱:٥٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٦ دی ۱۳۸٩  کلمات کلیدی:

 

1. Adajio  / آداجیو / آهسته

2. Allegreto / آلگرتو/نسبتا" سریع

3. Andante / آندانته /معمولی

4. Con Sordino /کن سوردینو/بدون صدای عادی

5. Cerescendo /کر شندو/قوی تر کردن صداد لحظه به لحظه

6 D.C. Al coda /دال سنیو آل کودا/تکرار از اول علامت کودا  آرام

7.D.C. Al fine/دال سنیو آل فینه/تکرار تا اول علامت فین سریع

8. Diminuendo /دیمینو اندو/ ضعیف کردن صدا لحظه به لحظه

9. Forte / فورته/قوی شدن صدا

10. Fortissimo/فورتیسیمو/محکم و قوی شدن صدا

11.lagheto/لارگتو/آهسته

12. Largo / لارگو/آهسته و با احساس

13. legato/ لگاتو/ روان و بدون توقف

14. Leggiero /لجیرو/ سبک و معمولی

15. maestoso /مایستوزو/ زیبا و احساسی

16. marcato /مارکاتو / مشخص شده

17. mezzo Forte/متوسوفورته/قوی شدن صدا تا حدودی

18.mezzo Piano / متسو پیانو/ضعیف شدن صدا تا حدودی

19 . Moderato/مدراتو/ با سرعت متوسط و معمولی

20. pianissimo/پیانیسمو/ضعیف شدن بیش از حد صدا

22. piano/پیانو/ ضعیف کردن صدا

23. pizzicato/پیتسیکاتو/ استفاده از انگشت های دیگر

24. Poco Lento E Grazioso /پوکولنتواگراتسیوز/ آهسته تدریجا

25. Ritardando/ریتاردانو/ آهسته تر تدریجا"

26. Staccato/استاکاتو/ مقطع

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به ادامه مطلب مراجعه کنید !..